Rave Radio: Offline (0/0)
Email: Password:
Events Calendar - February 23, 2006
Drawing Restraint [ Static Link : iCal ]
City:Canada, Ontario, Ottawa
Time:Thu Feb 23, 2006 @ 8:00pm
Info:La version française suivra.

100 Drawings Never Seen Before in Ottawa-Gatineau
Group Exhibition: [b]Drawing Restraint[/b]

Shuvinai Ashoona (Cape Dorset)
Shary Boyle (Toronto)
Michael DeForge (Ottawa)
Patrice Duhamel (Montréal)
Basim Magdy (Cairo)
Pudlo Pudlat (Cape Dorset)
Royal Art Lodge (Winnipeg)

Curators: Stefan St-Laurent + Tam-Ca Vo-Van

February 23 - April 8, 2006

[b]Opening Party: Thursday, February 23 from 8PM to 2AM.[/b]

Cash bar.

With artists Shary Boyle, Michael DeForge and Patrice Duhamel in attendance.
Music by BEAR witness.

[b]Free admission.[/b]

Sponsors: Scotiabank, ASAP Printing, Patrick Gordon Framing + punkottawa

Funders: Canada Council for the Arts, City of Ottawa, Ontario Arts Council and Ontario Trillium Foundation

Loans graciously provided by: West Baffin Eskimo Co-operative / Dorset Fine Arts, University of Lethbridge Art Gallery and the Indian and Inuit Art Centre

Catalogue available free of charge, with an exhibition essay in French, English and Inuktitut.

[b]Extract:[/b] Drawing Restraint brings together seven Canadian and international artists and collectives at the forefront of contemporary drawing. Starting with 1970s luminary artist Pudlo Pudlat, who produced over 4,500 drawings in his lifetime, the exhibition highlights a significant change in Inuit art. Pudlat’s hallucinatory landscapes contain a critical humour and formal style that seem to parody a 1970s aesthetic and idealism. One of the first artists to introduce ”non-traditional” objects, such as airplanes and skidoos, into fantastical depictions of life in Artic Canada – a favourite Pudlat motif is three planes ascending in perfect formation – he developed a visual vocabulary that destabilized an already established Inuit art market. Of his working method, Pudlat said: "At times when I draw, I am happy, but sometimes it is very hard. I have been drawing for a long time now. I only draw what I think, but sometimes I think the pencil has a brain too." Most artists included in the exhibition would agree with him: drawing is an impulsive, embodied practice. It can be argued that Inuit drawing has had considerable impact on contemporary art practices, lines of influence which will be traced by the relation between works in this exhibition.

Newsflash With almost one quarter of its labour force employed in the arts, Cape Dorset, Nunavut is named Canada's most artistic municipality in 2006. CBC News, Feb. 13, 2006

--

100 dessins inédits à Ottawa-Gatineau

Exposition collective: Drawing Restraint

Shuvinai Ashoona (Cape Dorset)
Shary Boyle (Toronto)
Michael DeForge (Ottawa)
Patrice Duhamel (Montréal)
Basim Magdy (Le Caire)
Pudlo Pudlat (Cape Dorset)
Royal Art Lodge (Winnipeg)

Commissaires: Stefan St-Laurent + Tam-Ca Vo-Van

Du 23 février au 8 avril 2006

[b]Vernissage: Le jeudi 23 février de 20 h à 2 h.[/b]

Bar payant.

En présence des artistes Shary Boyle, Michael DeForge et Patrice Duhamel. Musique avec BEAR witness.

[b]Entrée libre. [/b]

Commanditaires: Scotiabank, ASAP Printing, Patrick Gordon Framing + punkottawa

Partenaires: Conseil des Arts du Canada, Ville d'Ottawa, Conseil des arts de l'Ontario et la Fondation Trillium de l'Ontario

Essai disponible en français, en anglais et en inuktitut dans le catalogue officiel.

[b]Extrait:[/b] L’exposition Drawing Restraint regroupe sept artistes et collectifs canadiens et étrangers qui sont à la fine pointe du dessin contemporain. À commencer par Pudlo Pudlat, sommité artistique des années 1970, qui a créé plus de 4500 dessins durant sa vie, l’exposition met en lumière le changement significatif qui s’est produit dans l’art inuit. Les paysages hallucinatoires de Pudlat renferment un humour critique et un style formel qui semble parodier l’esthétique et l’idéalisme des années 1970. L’un des premiers artistes à introduire des objets « non traditionnels » comme des avions et des motoneiges dans des représentations fantastiques de la vie dans l’Arctique canadien — un des motifs préférés de Pudlat est composé de trois avions qui s’élèvent en formation parfaite —, il a élaboré un vocabulaire visuel qui a déstabilisé le marché déjà bien établi de l’art inuit. Pudlat a ainsi commenté sa méthode de travail : « Parfois lorsque je dessine, je suis content, mais par fois c’est très difficile. Il y a longtemps que je dessine. Je dessine seulement ce que je pense, mais parfois je pense que le crayon a un cerveau lui aussi. » La plupart des artistes qui figurent dans la présente exposition seraient d’accord avec lui : le dessin est une pratique spontanée, incarnée. On peut affirmer que le dessin inuit a eu une influence considérable sur les pratiques en art contemporain, une influence soulignée par le rapport entre les œuvres qui composent la présente exposition.

[b]Galerie SAW Gallery
67, rue Nicholas Street, Ottawa ON K1N 7B9 [/b]
Renseignements: (613) 236-6181
[ www.galeriesawgallery.com ]
Added:Thu Feb 23, 2006 @ 8:00pm by » Belldandy
Views:1468
Events Calendar - February 23, 2006
0 People Attending [ Hide User Images ]
Member Comments
No member comments available...